Företaget ville dra nytta av sin välkända varumärkesportfölj online och lansera en ny bäst i klassen-portal som skulle svepa konkurrenterna av mattan och generera hög vinst.
Time to market var nyckeln, men budgeten var också mycket viktig. I deras fleråriga roadmap skulle det under första året lanseras e-handel för resor, vin, kläder, ved och musik.
Den två månader långa förstudien startade och teamet försökte få grepp om projektmål, omfattning, arkitektur, organisation och bemanning för att driva portalen när den lanserades.
Allt eftersom tid och budget fastställdes måste projektets framgång noggrant kontrolleras. En gemensam scope-matris fanns på plats för att hålla ordning på vad som skulle designas och byggas för de olika webbplatserna.
Under projektet inspirerades man av att titta på ”det bästa av det bästa” och lade till hundratals user stories varje vecka. Snart var man uppe i över tvåtusen och projectscopet hade inte slutat växa.
Det fanns inget annat alternativ än att gå tillbaka till projektsponsorn med önskemål om mer tid och budget för att kunna leverera en portal som skulle matcha den höga ambitionen.
Efter flera diskussioner och förhandlingsrundor beslutade kunden att avbryta projektet helt. Det orsakade stor besvikelse i projektteamet eftersom de flesta av dem hade gått med i företaget för att förverkliga en vision de trodde på.
För att undvika fallgropen:
Det är rätt leverans!