E-handelssajten med hundratals anpassningar

FALLGROP

”Den nya lösningen ska vara fantastisk, men den måste göra allt vad den kan göra idag också.” När ett företag som skulle lansera en ny e-handelssajt blev resultatet inte så fantastiskt man hoppats på.

Företaget valde en standardprogramvara för sin nya e-handelsplattform och ville maximera användningen av standardprocesser och -funktioner med minimala anpassningar. Resultatet blev annorlunda då verksamheten inte var öppen för att ändra sitt arbetssätt och riskera att göra konsumenterna besvikna.

Till slut lades hundratals anpassningar till, lanseringen försenades och den totala kostnaden för den nya e-handelslösningen översteg budgeten rejält. För att inte tala om den framtida kostnaden för att underhålla alla specialanpassningar.

För att undvika fallgropen:

  • Få alla intressenter ombord med designmetoden – att implementera standardprogramvara innebär också att anpassa sig till standardprocesser.
  • Hantera förväntningarna tidigt och låt verksamhetsanvändarna prova de inbyggda funktionerna i standardprogramvaran.
  • Motivera anpassningar utifrån verkligt affärsvärde i stället för subjektiva perspektiv som ”så här har vi alltid gjort det”.
  • Säkra ett starkt ledningsstöd för alla förändringar av befintliga processer och system – utan det kommer ingen att förespråka resultatet.

Det är rätt leverans!