Det globala intranätet där allt var prio 1

FALLGROP

Ett nytt globalt intranät skulle lanseras, och ambitionerna på företaget var höga. Man ville skapa en fantastisk samarbetsplattform som skulle förbättra produktiviteten för alla i hela organisationen. Något gick väldigt fel längs vägen.

Under planeringen för MVP-releasen ombads åtta kunder att prioritera 400 funktioner i fyra kategorier. Efter den första omgången som varade i två timmar, landade 392 av funktionerna i kategorin ”affärskritiskt”.

Efter den andra omgången som varade i ytterligare fyra timmar hade sex funktioner flyttats ner till kategorin ”viktigt”. Inte utan mycket heta diskussioner inklusive fult språk och livliga gestikulationer.

I slutändan måste affärskritiskt delas in i fyra underkategorier som en kompromiss och för att tillgodose en rimlig 80/20-strategi för en MVP-lansering.

Men när testningen började blev det ännu värre. Nästan alla loggade defekter klassificerades som prioritet ett. Det spelade ingen roll om det var ett stavfel eller en sökning som inte fungerade.

För att undvika fallgropen:

  • Få alla intressenter ombord med MVP-metoden – en tidigare release med den viktigaste funktionaliteten gör det lättare för användare att påverka framtida releaser.
  • Ge tydliga definitioner av vad de olika kategorierna för prioritering av scope representerar och hur de knyter an till affärsvärdet. Detta gäller även för defektprioritering.
  • Kom överens om tydliga roller i teamet för att stödja både scope- och defektprioriteringsprocesser.

Det är rätt leverans!