Utmaning
Stora försäkringsbolag har insett att kampen om framtidens försäkringar kommer att ske på en ny arena – nämligen inom teknik. Försäkringar riskerar att bli inbyggda i produkter och tjänster – tänk Alexa och Tesla. För att vinna en ny generation kunder måste försäkringsbolag komma närmare sina användare och bli mer relevanta.
Länsförsäkringar satsade på detta genom att etablera ett nytt digitalt kundmöte – med fokus på skadeförebyggande och säkerhet i kundernas hem. De behövde skapa en ny teknisk plattform utanför sin befintliga verksamhet, integrera IoT-teknik för att övervaka och förebygga skador, och lansera en ny e-handelsplattform på mycket kort tid. Dessutom krävdes en ny teknisk organisation med rätt kompetenser. Det var här Stelltec kom in i bilden.
Lösning
På Stelltec tog vi ett övergripande ansvar för den tekniska färdplanen och nödvändiga projektplaner baserat på hårda kriterier från försäkrings- och banksektorn. Det innebar bland annat att vi:
Resultat
Den 6 december 2023 lanserades ”Alf” framgångsrikt för utvalda kunder. Stelltecs insatser resulterade i en innovativ och effektiv teknisk lösning som inte bara mötte Länsförsäkringars behov utan också satte en ny standard för branschen. Vi visade att med rätt partnerskap, en människocentrerad approach och teknisk expertis kan framtidens försäkringar skapas redan idag.