Webbportalen som inte slutade växa

FALLGROP

En ny webbportal skulle lanseras. Företaget hade högtflygande planer och ambitionen var hög. För hög skulle det visa sig. Vad var det som gick snett?

Företaget ville dra nytta av sin välkända varumärkesportfölj online och lansera en ny bäst i klassen-portal som skulle svepa konkurrenterna av mattan och generera hög vinst.

Time to market var nyckeln, men budgeten var också mycket viktig. I deras fleråriga roadmap skulle det under första året lanseras e-handel för resor, vin, kläder, ved och musik.

Den två månader långa förstudien startade och teamet försökte få grepp om projektmål, omfattning, arkitektur, organisation och bemanning för att driva portalen när den lanserades.

Allt eftersom tid och budget fastställdes måste projektets framgång noggrant kontrolleras. En gemensam scope-matris fanns på plats för att hålla ordning på vad som skulle designas och byggas för de olika webbplatserna.

Under projektet inspirerades man av att titta på ”det bästa av det bästa” och lade till hundratals user stories varje vecka. Snart var man uppe i över tvåtusen och projectscopet hade inte slutat växa.

Det fanns inget annat alternativ än att gå tillbaka till projektsponsorn med önskemål om mer tid och budget för att kunna leverera en portal som skulle matcha den höga ambitionen.

Efter flera diskussioner och förhandlingsrundor beslutade kunden att avbryta projektet helt. Det orsakade stor besvikelse i projektteamet eftersom de flesta av dem hade gått med i företaget för att förverkliga en vision de trodde på.

För att undvika fallgropen:

  • Diskutera och kom överens om vad som är viktigast av tid, kostnad och omfattning. Det är omöjligt att alla tre är lika viktiga eftersom det kommer att driva fel beslut och prioriteringar. Att säga att kostnaden inte är viktig betyder inte att kostnaden kan vara oändlig!
  • Kom överens om ett business case för projektet och matcha ambitionsnivån för att möjliggöra en uppsida.
  • Använd en MVP-metod för att kunna realisera tidigt affärsvärde på resan mot att bli bäst i klassen.

Det är rätt leverans!