Prestandatestningen som hoppades över

FALLGROP

Ett telekombolag ville erbjuda obegränsade mobildataabonnemang till sina kunder med möjligheten att lägga till fler tjänster. Projektet lanserades i tid, men snart slutade tjänsterna att fungera. Vad gick fel?

Time to market var nyckeln i projektet. Tanken var att man skulle lista ut hur prestandatestningen skulle genomföras längs vägen, och förlita sig på den funktionella testmiljön för prestandatestningen.

Under projektet låg allt fokus på utveckling och ingen tid ägnades åt att definiera prestandakriterier eller dimensionera testmiljön och ladda testdata.

När det närmade sig lanseringen var det dags för prestandatestning, men eftersom prestandamiljön inte var redo beslutade projektägaren att helt enkelt hoppa över det. Man hoppades på att den funktionella testfasen var tillräckligt bra för att belasta systemet tillräckligt och gav grönt ljus för lansering.

Projektet lanserades i tid, men i takt med att fler kunder anslöt till tjänsten slutade de erbjudna tjänsterna att fungera periodvis. Teamet arbetade dygnet runt för att hålla tjänsterna vid liv och felsökte samtidigt prestandaproblemet. Hotfixar lades till i realtid innan utrullningen stoppades och sattes på paus tills en korrekt lösning var på plats.

För att undvika fallgropen:

  • Definiera tydliga prestandakriterier och skapa plats för prestandatestning innan lansering.
  • Se till att prestandamiljön har rätt hårdvara, mjukvara och testdata.
  • Använd prestandatänk i utvecklingen och genomför prestandatestning som en del av sprintarna.

Det är rätt leverans!